Slutsignalskärm (Järnväg allmänt)

av Leif B, Wednesday, April 18, 2018, 22:22 (2198 dagar sedan) @ Qrt

<< Till Järnvägsvägsmusei Vänner, Forumets regelverk mm

Järnvägshistoriskt forum

[i]Det var en gång...
En taxichaufför skulle köra en kund och undrade över radion vart resan gick.
Kollega efter kollega svarade över radion att den gick än åt det ena än åt det andra hållet, samtliga sa att de hade kört kunden dit. Slutligen svarade någon att ingen av de andra hade rätt.
HJÄÄLP. [/i]

Nu har samma sak hänt mig när jag i ett grannforum frågat om slutsignalskärmar i tråden
[link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20864.msg211735#msg211735]Slutsignaler. Vilka finns i modell? .[/link]


Kan någon i detta forum ge mig hårda referenser till paragrafer eller bilder eller andra skriftliga ögonvittnesskildringar om hur svenska slutsignalskärmar har sett ut genom tiderna ?

Jag har hittat följande till synes seriösa sammanfattning.
[link=http://www.tydal.nu/postvagnen/554336.htm]Tydal.nu: Sv: Slutsignalen -- dess användning och historia (Ulf Pålsson | 2005-07-27 18:12)[/link]
Men den saknar illustrationer och så skriver någon dessutom att min tolkning av den är
fel. (Alternativt har skribenten inte läst texten som länken hänvisar till).

Är den historiken felaktig?

/Curt

Som just nu mer specifikt vill veta hur svenska slutsignalskärmar kunde vara beskaffade 1949 respektive under 1950-talet.

Det Ulf skriver stämmer alldeles säkert. Han skriver bl.a. att gult ersatte vitt från 1947. (Men det kan nog funnits enstaka vit/röda kvar i bruk 1949 bland de gul/röda.)

En viktig skillnad mot dagens slutsignaler var att de måste vara synliga [b]även framifrån[/b], dels för att lokföraren skulle kunna kontrollera att hela tåget hängde med men ännu viktigare för att tågklareraren skulle kunna avgöra att [b]hela[/b] tåget kommit in till stationen innan han anmälde "tåg in" till föregående station. På personvagnar fanns oftast slutsignalhållare i alla fyra hörn men på godsvagnar förekom det att det bara fanns hållare i bakre vänstra och högre främre hörnet. På många godsvagnar fanns i stället en utdragbar slutsignalhållare under golvet mitt på långsidan på vardera sidan.

Här hittade jag en bild på [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg189321#msg189321]den äldre typen av slutsignalhållare[/link] med en "konisk-kvadratisk" tapp som lyktan eller skärmen hängs upp på. På bilden är hållaren infälld mot vagnsidan, man vrider den 90 grader ut från vagnen innan man hänger på slutsignalen. (Här är [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg189600#msg189600]hållaren utfälld[/link].) På den här bilden ser man [link=http://larspalm.com/onewebmedia/2017-08-19_TB0A6966_Ockelbo_Ja%CC%88draa%CC%8As.jpg]hur slutsignalerna sitter på hållarna[/link](även om själva slutsignalen är en fotogenlykta som är för gammal för din period). Man ser också att slutsignalhållarna kunde sitta på olika höjd på olika vagnar.

Här finns [link=https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17924.msg178937#msg178937]bild på två typer av elektriska slutsignaler[/link]. Jag tror att det var den äldre som var aktuell i din tidsperiod medan jag minns den nyare från min uppväxt på 60- och 70-talet.

Hur det ska se ut framgår av [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?PHPSESSID=0s8qcqao3boq483si281migku7&topic=20864.msg211749#msg211749]kopian ur SJ SÄO 1947 som "da680" visade[/link]. Den kopian är svart/vit men jag har originalet framför mig och färgerna är [b]gult och rött[/b].

Tyvärr hittar jag ingen bild på slutsignalskärm, men det var en plåt som var vikt på höjdled i ungefär 90 grader med en hållare mitt i vecket så att den kunde hängas på slutsignalhållaren. Jag vet tyvärr inte när gummiröret som HJP visade började ersätta plåtvarianten. (Varför plåtar ingen bakänden på tågen?)

PS Här hittade jag[link=http://www.lokman.se/tagbilder/Svenska_tag/Svenska_museitag/OSlJ.htm]några bilder på slutsignalskärmar[/link]även om det är på långt håll och i den äldre vit/röda färgen.

Utrikiska, t ex tyska, slutsignaler i Sverige är ett rätt nytt påfund och förekom [b]inte[/b] på 50-talet.

Hoppas mina svar hjälper en bit på vägen.

/Leif


Hela tråden: