Klotväxel (Järnväg allmänt)

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, April 19, 2018, 16:42 (2171 dagar sedan) @ Erber5

Hej,
Fick tag på en gammal klotväxel på en loppis förra veckan.
På ena sidan av växeln finns det målat svarta bokstäver, jag kan tyda det till SPU men kan ha fel då det är lite otydligt.
Jag har sökt och kollat på register över trafikplats förkortningar men det verkar inte finnas någon trafikplats med förkortningen SPU
Så är det någon som vet vad detta kan stå för, brukar växlarna vara märkta med trafikplats förkortningen där växeln är lokaliserad eller
kan det stå för något annat?
Vad tror ni?
Har tyvärr inte lyckats lägga upp en bild på växeln här på sidan.

Är det ett växelklot eller en hel växel med klot du skaffat? Om du menar att texten finns på ena sidan av växelklotet (vilket jag antar) så fanns väl ibland växelns nummer målat där (det fanns ju oftast många växlar på en bangård) men det skulle i så fall vara siffror. Däremot fanns det växelklot med upphöjda bokstäver med järnvägens signatur, t.ex. NyAdJ = Nättraby - Alnaryds Järnväg. Målade signaturförkortningar har jag inte hört talas om men kanske inte är helt omöjligt. Någon järnväg med signatur SPU har inte funnits. Kan det stå SRJ (= Stockholm - Roslagens J)? Att växeklot skulle vara målade med trafikplatsens signatur har jag aldrig hört talas om, så det tror jag inte på (vad skulle det finnas för anledning till det?). Hoppas att någon annan kan ge bättre besked.


Hela tråden: