Klotväxel. Edit (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, April 19, 2018, 19:43 (2198 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Det är hela växeln kan man säga förutom armen eller staget som går in till rälsen.
Texten står på den gjutna gröna delen av fundamentet precis under hävarmens axel.
Som sagt jag tyder det till SPU där jag är helt säker på S och P, U är lite otydligt så det kanske jag har misstolkat.
En fundering jag haft är att det skulle kunna stå SPK, Sprängsviken som inte ligger så långt från där jag köpte denna så det skulle vara logiskt men jag kan helt enkelt inte se att den sista bokstaven skulle kunna vara ett K.

Veterligen har aldrig några växlar märkts med trafikplatssignatur. Man förutsätts hela tiden
veta inom vilken plats man befinner sig.
"Fundamentet" kallas formellt växelställ.

Det står inte möjligtvis "SP " och en siffra? I så fall skulle jag tolka det som "Spårspärr nr ...".

Som nänts finns det ingen anledning att skriva stationsförkortning på växelklotet, men däremot växel- eller spårspärrsnummer. Ofta var klotväxlar och spårspärrar låsta med "k-lås" (kontrollås) och bl.a. då är det praktiskt att veta vilken växel/spårspärr som är vilken, så att man tar med sig rätt k-nyckel från ställverket.

Edit: På[link=http://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=105472] denna ställverkspanel[/link] kam man t ex hitta "SP 3b", d v s "Spårspärr 3b".


Hela tråden: