Slutsignalskärm (Järnväg allmänt)

av Leif B, Thursday, April 19, 2018, 21:19 (2170 dagar sedan) @ Qrt

Jag är usel på att bygga såväl modelljärnväg som modelljärnvägsfordon. Det tar låång tid och blir ändå fult i slutändan.

Likafullt vill jag bidra till gemenskapen med något annat än de fina färdigbyggda svenska fordon som numera finns att köpa.

Jag har då upptäckt att det i Sverige inte bara rullar i nutid utan även förr rullade järnvägsfordon och tåg nästan helt i det skick som de även rullar/rullade i olika länder på kontinenten.

Så har det blivit min melodi att försöka illustrera det i mj-sammanhang.

Varje gång en bild dyker upp som jag med enkla medel kan omsätta på klubbanläggningen så försöker jag.

Det har hittills bland annat resulterat i
ett Q13 elrevisionslok (som TGOJ kallade motorvagnen av tysk typ tvt55) i leveransfärgsättning;

en NOJ29/SJ K24 wannabie baserad på en storseriemodell av ett lok som rullade i en italiensk hamn;

samt nu ett litet "VW 1949" tåg illustrerande direktleveranser av VW typ 1 från Tyskland under de första åren.
[i]Efter de fyra första bilarna [den 14 juli 1948] dröjde det ända till den 13 december innan nästa leverans till Sverige kom, då en bil levererades. Den 22 december kom en ny sändning, denna gång 51 bilar. I Sverige registrerades år 1949, 349 "Bubblor", eller Folkvagnar som de också kallades[/i]. källa: Wikipedia


[img]http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/255/biltrans51.jpg[/img]

Det är dock något mystiskt med bildens datering.
Bilarna på vagnarna och valet av vagnstyp ser sååå 1949 ut.
Ändå dateras bilden till 1951.

En stor inspirationskälla till att jag har gett mig på ämnet [link=http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20670.0]Bil på tåg: en långsam följetong.[/link] är för övrigt tråden [msg=179241]Biltransport 1956[/msg] från 2016 i detta eminenta forum.

/Curt

Intressant!

Jag studsade först på bilden med VW-bilar lastade på en DR-vagn! Men DB bildades först 1949 så det är säkert helt rätt för 1949.

Men 1951 borde det väl stått DB på en vagn med VW-bilar...?


Hela tråden: