Trafikplatsföreståndare och deras avgångssignalering (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, April 21, 2018, 17:40 (2168 dagar sedan) @ Gunnar Olson

Det har utretts tidigare i detta forum att det fanns en säo-funktion som kallades platsvakt. Dessa gav klarsignal till tåg med en flagga, grön till färgen, om jag förstått rätt.

Gröna flaggen motsvarade "plåtstinsen" (utvecklad = tåguppehåll). Bommarna levde sitt eget liv
(bomsignalskärm/-lykta).

En plv var normalt inte tkl. Skulle i så fall bära mössa och signalstav (Jfr Ingeborg Isaksson i Sonstorp). Att "avgång" skulle ges, framgick av platsens stilstorlek i tidtabellsboken
(Förstås kunde stationer vara tillfälligt obevakade).

Frågan gällde 20-och 30-talen. Vid privatbanorna gällde då 1921 års tjänstgöringsreglemente
(utbytt 1936). En plv kunde där utväxla tåganmälan, men någon ytterligare precisering gavs inte: t ex om avgångssignalering.

Man bör minnas en plats´ dubbelroll, trafikalt och infrastrukturellt. I vart fall i modernare
SJ-tid (från 1959 års Säo) kunde platsen vara station enligt Säo (tågmötesplats) men hlp trafikalt
(redovisning etc). Exempel Ingeborgs Sonstorp.

§ 100-möten sköttes "handgripligen" av tågpersonalen. Men i i nära samarbete med angränsande tkl. Bl a utväxla tåganmälan med dem från den obevakade mötesplatsen.


Hela tråden: