Avgångssignalering m.m. av platsvakt vid hp på 1950-talet (Järnväg allmänt)

av Ulf Pålsson, Sunday, April 22, 2018, 00:07 (2188 dagar sedan) @ Jim Hansson

Mellan 1951 och 1957 var min far stationerad som stationskarl i Höllviksnäs. Detta var en bemannad hållplats med mycket trafik som, enligt far, förestods av ett trafikbiträde. Enligt far gav föreståndaren "avgång" till tågen. Huruvida han också utväxlade tåganmälan är oklart. (Far är 91 år gammal, och minnet sviker.)

Så här var bestämmelserna enligt trafikreglerna i Säo-1947, som gällde fram till 1959:

* En hållplats var en ”för trafikutbyte avsedd plats på linjen utan huvudsignal och sidospår”.
* Vissa hållplatser var bemannade med en platsvakt, en ”föreståndare för hållplats - - -”.
* För avgångssignal vid hållplats gällde: Till genomfartståg gavs ingen avgångssignal. Till tåg med fast uppehåll eller behovsuppehåll gavs avgångssignal. Det var i regel tågbefälhavaren som gav avgångssignal, men på vissa av de hållplatser som var bemannade med platsvakt gavs avgångssignalen i stället av platsvakten.

Det var trafikinspektören som fastställde vid vilka hållplatser som avgångssignal skulle ges av platsvakten. Det som Jim skriver visar ju att Höllviksnäs var en sådan av trafikinspektören fastställd hållplats.

Avgångssignal gavs (oavsett om tågbefälhavaren eller platsvakten gav signalen) med armen förd i cirkel; som nattsignal med grönt sken från handsignallykta fört i cirkel. (Signalstav användes alltså inte.)

Om det fanns en platsvakt vid hållplatsen signalerade denne också vid ankomsten för tåg med fast uppehåll eller behovsuppehåll:

När tåget skulle stanna, gav platsvakten rörlig stoppsignal med röd signalflagga förd fram och åter eller med grönt sken från handsignallykta fört på lodrät linje. Stoppsignal gavs dock inte om det fanns U-märke(-n) (uppehållstavla, -tavlor) som markerade stopplatsen.

Om tåget hade behovsuppehåll, skulle tågbefälhavaren, om uppehållet behövdes för ”avlämnande” (avstigning eller godslossning), visa ”varsamhet” till platsvakten när tåget rullade in vid plattformen, och annars ”klart för avgång”. Platsvakten skulle visa ”varsamhet” till föraren om uppehållet behövdes för ”avhämtande” (påstigning eller godslastning) eller om tågbefälhavaren visade ”varsamhet”. Om tåget inte behövde stanna utväxlade platsvakten ”klart för avgång” med tågbefälhavaren, och därefter gavs ”avgång” så att tåget inte behövde stanna. Denna avgångssignal gavs av platsvakten, om det var en sådan hållplats där avgångssignal gavs av denne till tåg som hade stannat, annars av tågbefälhavaren.

Det var alltså så att vid hållplats med platsvakt skulle denne
* alltid delta i signalering "varsamhet" eller "klart för avgång" till ankommande tåg med behovsuppehåll,
* ge stoppsignal till tåg som skulle stanna, i de fall som det inte fanns några U-märken, men
* ge avgångssignal till tåg bara om detta särskilt hade bestämts av trafikinspektören.

En platsvakt utväxlade inte tåganmälan och hade alltså inget att göra med att säkra sträckan för tåget.
/up


Hela tråden: