Hur många tyska vagnar övertogs av NSB efter kriget? (Järnväg allmänt)
I tillegg til de vognene Henrik omtaler så var det to boggivogner med dampkjel for togoppvarming blant det materiellet NSB kjøpte, tysk litra Heizwagen -42. NSB litra Fdo nr. 19955 og 19956. Begge ble senere ombygd med en dieselmotor som drev en vekselstrømgenerator som ga 800-1000 volt til togoppvarming. Det var lite vellykket, og begge ble etter en tids hensetting utrangert i 1971.
Det var også to verkstedtog, hvert med seks vogner. Det var først meningen å beholde disse som et verkstedtog, men vognene ble i stedet tatt i bruk som internvogner enkeltvis, blant annet som verkstedvogner. Noen av vognene var såkalte Behelfspersonenwagen litra MCi.
Sammen med jernbaneartilleri kom noen treakslede personvogner. Etter krigen var det planer om å bruke noen i trafikken, men om dette skjedde er uklart. Tre av de fem ble ombygd til undervisningsvogner for trykkluftbremser. Den siste ble i 1987 sendt til Hamburg for bevaring.
Endelig var det to kanonvogner som NSB ikke var interessert i, men boggiene fra disse ble senere brukt på to nye dyplastevogner.