"RaggarkappaStuvsta station, 1964, 3 bilder. Taxireklam (Byggnad)

av Donkeyman, Saturday, April 28, 2018, 16:22 (2184 dagar sedan) @ Leif B

Takreklam i lite olika former kom en god bit in på 70-talet. Reklamflaggorna i Stockholm kom någon gång på mitten av 60-talet. Men det var som sagt inte alla stationer som hade dem. Fadern körde droska i Stockholm 1940-1885 och hade egen droska från slutet på 50-talet så jag minns ganska väl vad som ändrade sig med bilarna.

Själv började jag köra extra i Stockholm 1971 och då var det mellanruta, mekanisk taxameter, reklamflaggor och ett strängt uniformsreglemente. Man fick ta av sig kavajen från mitten av maj till mitten av september. Slips var obligatoriskt och mössa måste man ha med sig i bilen, den skulle användas vid begravningskörning och mer ceremoniella beställningar.

Droskor är ju inte helt "Off Topic" när det gäller järnvägar eftersom i stort sett alla stationer också var samlokaliserade med en droskstation. Något som jag antar att modelltågsbyggare har noterat. Själv har jag kört droska i Stockholm, Nacka, Vaxholm, Åkersberga, Solna, Blidö och Tromsø. Dels som extraknäck vid studier men också som sjöman på ledighet hemma. På flera av de här platserna var droskorna tätt förknippade med järnvägen.

I Åkersberga till exempel var skiftplanerna upplagda så att en hel flock med bilar inte fick parkeras förrän sista Stockholmståget hade kommit och hållplatsen var tömd. Det var nämligen alltid en stor mängd med kunder som kom med sista tåget. Detta skedde vardagar 0200 och helger 0400. Men långa turer från tågeet fick nattbilarna ta hand om.

En intressant ting med hänvisning till bilderna är - när blev Stuvsta taxi sammanslaget med Huddinge. Jag tror det var långt tidigare än bilderna toge. Men vet inte.


Hela tråden: