Tågsläpp i Nora (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Mazz, Monday, April 30, 2018, 11:35 (2178 dagar sedan)

Årets Tågsläpp i Nora blev en succé. 2017 års Tågsläpp blev också väldigt lyckad med 700 besökare, men då hade vi ju precis drabbats av glaskrossen och det höga besökstalet kunde nog härledas som en effekt av det. Således var inte förhoppningarna att kunna toppa det besöksantalet så stora, men så blev det ändå. Jag har inget officiellt besöksantal än, men turistbyrån som finns i stationshuset bokförde 1030 st. unika besök hos dom.

Ett viktigt dragplåster för vårt Tågsläpp är dels att vi alltid har ett ånglok påeldat samt har "lill-Z"-körning för barnen. Vår Zm fick kämpa tappert under dagen och gjorde 120 st. (!) barn till glada lokförare för dagen.

Ångloket B 1267 hade årets första påeldning och det var ju inte bara för underhållningen utan även verifiering av ett antal åtgärder och några saker konstaterades att vi behöver åtgärda. Tanken var att man skulle kunna få möjlighet att åka med fram och tillbaks på bangården, men med det här höga besöksantalet så gjorde vi dels mycket mer nytta att bara stå vid plattformen och vara tillgängliga för besök och dels blir det en säkerhetsrisk med så här mycket folk på en gång. Jag hade en konstant besöksström i loket utan avbrott precis hela dagen med såväl barn framför allt och vuxna.

Vi har från början valt att alltid ha ånglok påeldat på Tågsläpp eftersom ånglok är en vital del i vår verksamhet och besökaren får en möjlighet att i lugn och ro få veta mer om arbetet med dessa svarta tingestar i rätt och levande miljö.

Jag tar normalt sett alltid massa bilder men denna dag fanns inte en möjlighet till en enda egen bild, men här en länk till Michael Erhardssons fina bilder:

Tågsläpp 2018 Nora

Facebook har varit vår huvudsakliga marknadskanal för evenemanget förutom vår hemsida förståss:
NBVJ hemsida
NBVJ Facebook

Det har genererat en artikel i NA både före evenemanget och efter samt nyhetsinslag på SVT Örebro.

Med gårdagens upplevelse är nog "folkfest" en inte ett helt tokig sammanfattning av dagen och vi har redan börjat fundera på nästa års Tågsläpp...


Hela tråden: