Stuvsta station, 1964, 3 bilder (Byggnad)

av Alex, Tuesday, May 01, 2018, 13:35 (2180 dagar sedan) @ Ulfe


[img]https://i.imgur.com/KzbhM1H.jpg[/img]
Lokaltåg mot Stockholm

[img]https://i.imgur.com/XrhzgXx.jpg[/img]
Bilden tagen mot norr.

Tack Ulf för dina fina bilder från Stuvsta. Du har visat fina bilder tidigare från den lilla sten knallen där jag tillbringade många långa stunder under mitten av 60-talet att hålla koll på alla tåg som passerade förbi på några meters avstånd. Om vi bortser från taxibilarna som fått välförtjänt uppmärksamhet (jag har själv extraknäckt som taxichaffis i Sthlm för många år sedan) så tänkte jag bara bifoga lite tankar från tidtabellen.

Jag har ingen aktuell tidtabell från oktober 1964 men väl från 1963 och eftersom tidtabellerna var ganska statiska på den här tiden så tror att det kan bli ganska bra ändå.

Den 5 oktober 1964 var en måndag och vi har en tydlig tidsangivelse på 08.40 på en av bilderna. Jag gissar att tåget på väg mot Stockholm är P 696 som gick mellan Södertälje Södra och Upplands Väsby och stannande på alla mellanliggande stationer. Tåget gjorde uppehåll i Stuvsta 08.50.

Söderut hade lokaltåget P 699 till Huddinge just passerat 08.35 och det kunde både varit ett loktåg eller en Xoa6/X6. Strax 08.47 skulle också P 159 dyka upp i kurvan i norr från Stockholm till Södertälje Södra. Inget resgodsutrymme i detta tåg vilket också kan tyda på en Xoa6.

När det gäller långväga tåg som inte stannade i Stuvsta hade P 112 från Nyköping passerat kring 08.30 men kanske mer intressant att St 2 Italienexpressen från Malmö låg några minuter före detta tåg. Kring 09.15 skulle nattåget St 6 från Köpenhamn/Hälsningborg dundra förbi. Från Göteborgshållet var det lite lugnare med P 136 från Katrineholm kom strax för St 6 och brukade som regel innehålla några tankvagnar till Mejericentralen (MC) från Katrineholm. St 68 Närkingen från Örebro via Hallberg kom ilande vid 09.40 och borde varit ett motorvagnståg (X9/X5?)

St 27 som var ett av de ordinarie dagsnälltågen Stockholm-Göteborg skulle rusa förbi på nerspåret strax efter 9. Däremot fick man vänta ända till 10.40 då det legendariska St 99 Skandinavien-Parisexpressen skulle passera söderut mot Hälsningborg. Till sist hade vi också Eskilstunatåget P 300 som borde passerat norrut vid c:a 09.20.

Jag har säkert missat något men det var ett axplock vad som väntade herrarna på stenen den 5 oktober 1964. Mvh/Alex


Hela tråden: