B 1037 glasrörställ (Fordon: lok)

av morrgan, Wednesday, January 07, 2009, 18:28 (5586 dagar sedan)

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-glasror-drift.jpg[/img]

På den övre bilden är glasröret i drift och kikarna öppna så att man kan se aktuellt vattenstånd.

På den nedre bilden är kikarna i stängt läge och då kan man inte se vattenståndet i glasröret.
När man lämnar loket en längre stund och det är under tryck kan det vara ide att stänga kikarna ifall ett glas skulle gå sönder, då hindrar man att ånga läcker ut. När man kommer tillbaka så öppnar man kikarna för att få koll på vattenståndet, för att eventuellt mata in mer vatten.

Dräneringskranen brukas för att tömma glasröret när man stängt kikarna, men även för att kolla vattenståndet om man är osäker eller vattenståndet spökar.
1. Stäng kikarna till glaröret.
2. Kolla så att inte någon kik är tät, genom att öppna en i sänder med öppen dränering.
3. Dränera ut vattnet i glasröret,
4, Stäng dräneringen.
5. Öppna bara nedre kiken då skall vattnet komma tillbaka och man ser den verkliga nivån.
6. Är man nöjd med kollen så öppnar man sedan den övre kiken.

[img]http://i161.photobucket.com/albums/t238/morrgans/B1037/B1037-glasror-stangt.jpg[/img]

morrgan


Hela tråden: