Järnväg till Skottvång (Järnväg allmänt)
Järnvägen byggdes för att frakta malm från Skottvång, Älgsjöbacken och Bredsjönäs där det fanns järnmalmsgruvor. Järnvägen användes även för transporter av träkol, timmer och brännved även om det inte var i så stor omfattning.
Under en period så bröts kvarts vid Flintsjön. Jag har inget belägg för att kvartsen transporterades på järnvägen, men järnvägen gick i närheten av brottet.
Banan hade 600 mm spårvidd, lika som Åkers Styckebruk hade internt.
En del materiel finns hos ÖSlJ i Marifred.
Gruvdriften vid Älgsjöbacken lades ned 1943 eller 1944. Det tog ytterligare något år att städa upp gruvområden från malmrester.
Men gruvan i Skottvång lades ner redan ca 1920, i stort sett samtidigt som järnvägen nådde dit. Det gjordes stora investeringar under första världskrigets högkonjunktur som blev mer eller mindre överflödiga under 20-talets lågkonjunktur, ett samtida exempel är Dannemora Harg Järnvägs bibana till Lövsta Bruk som blev klar lagom till brukets konkurs och nedläggning.
Visst är det Skottvångsbanan som beskrivs i SJK-boken "[link=http://www.samlingsportalen.se/bandata/bandelsdata/Bokref/Alla/gruvbruk.htm]Vägen från gruva och bruk[/link]", eller är det de interna spåren i Åker? Jag har inte boken tillgänglig nu.