Järnväg till Skottvång (Järnväg allmänt)

av Leif B, Sunday, May 06, 2018, 10:53 (2154 dagar sedan) @ IH

Järnvägen byggdes för att frakta malm från Skottvång, Älgsjöbacken och Bredsjönäs där det fanns järnmalmsgruvor. Järnvägen användes även för transporter av träkol, timmer och brännved även om det inte var i så stor omfattning.
Under en period så bröts kvarts vid Flintsjön. Jag har inget belägg för att kvartsen transporterades på järnvägen, men järnvägen gick i närheten av brottet.
Banan hade 600 mm spårvidd, lika som Åkers Styckebruk hade internt.
En del materiel finns hos ÖSlJ i Marifred.
Gruvdriften vid Älgsjöbacken lades ned 1943 eller 1944. Det tog ytterligare något år att städa upp gruvområden från malmrester.

Men gruvan i Skottvång lades ner redan ca 1920, i stort sett samtidigt som järnvägen nådde dit. Det gjordes stora investeringar under första världskrigets högkonjunktur som blev mer eller mindre överflödiga under 20-talets lågkonjunktur, ett samtida exempel är Dannemora Harg Järnvägs bibana till Lövsta Bruk som blev klar lagom till brukets konkurs och nedläggning.

Visst är det Skottvångsbanan som beskrivs i SJK-boken "[link=http://www.samlingsportalen.se/bandata/bandelsdata/Bokref/Alla/gruvbruk.htm]Vägen från gruva och bruk[/link]", eller är det de interna spåren i Åker? Jag har inte boken tillgänglig nu.


Hela tråden: