Mer om sörmländska småbanorna (Järnväg allmänt)
Tdtboken av 1951-09-01 ger följande info.
1) "Enoks" skjutning av tåg var planerad till riktningen mot Mariefred.
2) E. gick också i enbart lokalannonserade arbetartåg till någon industri i Hedlandet. På morgonen vände man t o m där, på eftermiddagen körde man fram till Taxinge-Näsby. E. gick också
några L/S-turer på Strängnäsbanan.
3) Loktågssystemen på malmköpings- och strängnäsbanorna hängde samman, med startpunkt Katrineholm. Ha-lok, tvåaxliga personvagnar (?) och vagnvikt genomgående 150 ton. Godset
kördes med även formellt blandade tåg (blt). Konduktörerna var placerade i Katrineholm, enligt samma års avlöningsstat.
Ha hade sth 70 på strängnäs- och 50 på malmköpingsbanan.
4) Av lokaltågen vid Eskilstuna var bara två tågpar kvar. Körda utan konduktör? Tdtboken
anger max 14 axlar, även siffan för tåg med enbart förare. Biljettkontrollen av egna påstigande väl utföras av stationspersonalen (Som troligen
kände igen månadsbiljettsresenärerna). Troligen reglerat i någon sektionsorder (sor).