Spårupprustning på Malmköpingsbanan? (Järnväg allmänt)
1951 års tdtbok anger sth 50 för Ha-loksdragna tåg på sträckan. I linjeboken av 1961 anges dock sth 60 "rakt över" (Om inte loket i sig själv gick långsammare, t ex Ub). Enda förbjudna
loktyp(er) var av någon anledning Rb.Alltså fick F-lok gå med sth 60. Framlidne Åke Janneson upplevde det en natt. Han körde tåg
4 Hallsberg-Stockholm (Nattsnälltåget från Göteborg). Man hade då spårat ur någonstans längre fram. Tågledaren lyckats "väcka" behövliga stationer och 4:an omleddes via Stålboga. Åke aldrig kört f d MlSlJ förr, men "läste sig fram i linjeboken" (Sträckan var ju inte heller så lång).
Den räls som idag ligger på Malmköpingsbanan, kommer från Svartåbanan. Omvalsad till en profil som väl i princip bara finns där. Med speciella underläggsplattor också. Det låter rätt rimligt att den lades in under 50-talet.