Böksholms ackumulatorlok kontra Klippanloket? (Järnväg allmänt)

av Carl-Erik Olsson, Wednesday, May 09, 2018, 23:35 (2173 dagar sedan) @ K Lemming

För att få tillbaka tråden på spåret så undrar jag om någon vet med säkerhet om det är samma korgmått på Böksholmsloket och Klippanloket?

Nej, visserligen är de byggda ungefär samtidigt, tillv-nr 94 resp 103 tror jag, men det i Klippan är ju normalspårigt med 2x25hk motorer av ASEAs dåvarande standardtyp med maxvarvtal 325/minut (ger sth ca 10km/h) och med batterispänning ca 280V fördelat på trähäckar med 10st 300Ah nife-celler i varje med 2 rader under huvarna i varje ände, det var nog 6 häckar i bredd från början (någon häck med defekta celler är urtagen), 891-loket har 2x20hk om jag minns rätt och lägre spänning pga färre batterier. Korgbredderna anslöt ju till rådande gällande lastprofil även om åtminstone i Klippan det är god marginal för detta.
Det vore intressant med motsvarande jämförande siffror för loket hos JTJ!
/CEO som var med om att få ut loket i Klippan från skroten där det stod i december 1981 och sen fick igång det igen


Hela tråden: