Om spårspärrar i huvudspår (Järnväg allmänt)

av Calle Wickberg @, torsdag, maj 10, 2018, 22:52 (12 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Spårspärrar i huvudspår (före 2009: tågspår) förekommer, men sådana är och har varit sällsynta. I dessa fall är det i princip alltid fråga om centralt omläggbara spårspärrar. Som vi ser på fotot manövreras denna spärren bara manuellt på plats med klotet, och det får mig att mena att spåret som tågsättet står på är sidospår och inte tågspår, och att tågväg därför inte kan förekomma där.

I princip alltid, ja. Kommer på rak arm att tänka på två exempel där man tycks frångått denna princip.

Spårspärrarna som ingår i förreglingen för den rörliga bron över Göta Kanal i Lyrestad var fram till för cirka 5 år sedan manuellt manövrerade med klot.

Den tidigare rörliga bron över Lidan i Lidköping hade manuellt manövrerade spårspärrar med klot fram tills bron slopades som rörlig för omkring 10 år sedan. De spårspärrarna hade dessutom bara spärrklaff (vad är det korrekta namnet?) över den ena rälen. Där fanns också vridbara lyktor för spårspärrarna.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum