Om spårspärrar i huvudspår (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, fredag, maj 11, 2018, 05:19 (216 dagar sedan) @ Calle Wickberg

I princip alltid, ja. Kommer på rak arm att tänka på två exempel där man tycks frångått denna princip.

Spårspärrarna som ingår i förreglingen för den rörliga bron över Göta Kanal i Lyrestad var fram till för cirka 5 år sedan manuellt manövrerade med klot.

Den tidigare rörliga bron över Lidan i Lidköping hade manuellt manövrerade spårspärrar med klot fram tills bron slopades som rörlig för omkring 10 år sedan. De spårspärrarna hade dessutom bara spärrklaff (vad är det korrekta namnet?) över den ena rälen. Där fanns också vridbara lyktor för spårspärrarna.

Ett liknande exempel var svängbron vid Ore-Noret (över Ore älv): Någon km väster om Furudal,
på bandelen Bollnäs-Orsa. Den gjordes fast ca 1964, troligen sedan farleden avlysts.

I alla tre fallen berördes banor med ursprungligen måttlig sth. Spårspärrarna en enklare
ersättning för skyddsväxlar och säkerhetsspår (som ibland kanske varit svåra att inplacera). Och saken tycks visat sig fungera.

Vad jag vet är korrekt term "spärrklots".


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum