Flen, 1964 -- Spårspärren och spårspärrsignalen (Järnväg allmänt)

av mamma Ulla @, fredag, maj 11, 2018, 11:11 (219 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Är det inte en elförregling som skymtar nere till höger i bilden?

Jo, nog har du rätt i det.

I det fallet och att den tillhör spårspärren kan man väl tänka sig att tågväg kan ställas över spårspärren? Detta arrangemang finns ju exempelvis i Marielund vid ULJ.

Här i öster finns numera icke-urspårande spårspärrar med eldriv som kan beskrivas som automatiska dubbla bromsskor på en del ställen där man under årens lopp har "tappat" vagnar av olika anledning (oftast bromsarna ur funktion). De kändaste exemplet torde vara depåspåren från Ilmala i riktning mot H:fors. Det är ju nedförsbacke och några gånger har dyra och generande skrothögar uppstått vid någon stoppbock.

Dessa spårspärrar som är avsedda för nödsituationer kan manövreras av fjtkl utan hänsyn till eventuellt lagda tåg- eller växlingsvägar. Finns det liknande arrangemang i Sverige?

Jag kommer att tänka på Hallsberg. Där är ju det hela byggt med lutning ner från infartsgruppen - rangergruppen - utfartsgruppen. Tanken var att det skulle underlätta förflyttningen av tågsätten. Vilket det onekligen har gjort, med besked. Det har ju varit oräkneliga missöden där under åren, så datorställverket utrustades med en funktion i en del växlar, att de automatiskt återgår till ett skyddande läge när ingen rörelseväg är ställd över. Så hejdas i alla fall eländet i tid. Sen har man ju satt upp gigantiska manövrerbara stoppbockar också...


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum