Flen, 1964, avsnitt Hallsberg (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Friday, May 11, 2018, 15:37 (2149 dagar sedan) @ mamma Ulla

Jag kommer att tänka på Hallsberg. Där är ju det hela byggt med lutning ner från infartsgruppen - rangergruppen - utfartsgruppen. Tanken var att det skulle underlätta förflyttningen av tågsätten. Vilket det onekligen har gjort, med besked. Det har ju varit oräkneliga missöden där under åren, så datorställverket utrustades med en funktion i en del växlar, att de automatiskt återgår till ett skyddande läge när ingen rörelseväg är ställd över. Så hejdas i alla fall eländet i tid. Sen har man ju satt upp gigantiska manövrerbara stoppbockar också...

Hallsberg rbg byggdes med tyska Hamm rbg som förebild. Och fick efterföljare i danska Fredericia rbg. Höjdskillnaden i H är 11 meter, jag vet dock inte exakt mellan vilka punkter.

Då jag kom till H 1969 fanns en skyddsväxel med säkerhetsspår i lägre änden av infartsgruppen
(Dessutom fastbromsades tågsätten manuellt). Det var mycket viktigt att denna växel låg avvisande: Det fick tl/fjtkl själva se till från 1970-talet. Natt mot söndag var vi då även ställverksvakter vid rbg - fick gå mellan rummen. Till hjälp hade vi en växlare, för lokavkopp-
ling etc (Vi brukade nattfika tillsammans). I enmanstjänst fick vi själva inte lämna ställverksrummen.

Ett kritiskt moment den s k åkningen från ranger- till utfartsspåren, med färdigväxlade tåg/
tågdelar. Farten reglerades med handbroms. De var dock ofta tröga och var på nyare vagnar
byggda för mer parkerings- än rangerändamål. Från 1977 insattes därför två Ue på jobbet och
växlingssätten tryckluftbromsades: De s k neddragarloken.

Det dröjde innan SJ systematiskt började följa upp olyckskostnader - ett slags försäkringsresonemang. Hur detta fungerar i dagens splittrade järnväg vet jag inte. Ej heller
hur Hrbg idag i detalj fungerar. Vid dess senaste modernisering 2004 hade jag sedan länge lämnat trafikverksamheten.


Hela tråden: