Flen, 1964 -- Spårspärren och spårspärrsignalen. Nödstopp? (Järnväg allmänt)

av Leif B, Friday, May 11, 2018, 17:20 (2174 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Här i öster finns numera icke-urspårande spårspärrar med eldriv som kan beskrivas som automatiska dubbla bromsskor på en del ställen där man under årens lopp har "tappat" vagnar av olika anledning (oftast bromsarna ur funktion). De kändaste exemplet torde vara depåspåren från Ilmala i riktning mot H:fors. Det är ju nedförsbacke och några gånger har dyra och generande skrothögar uppstått vid någon stoppbock.

Dessa spårspärrar som är avsedda för nödsituationer kan manövreras av fjtkl utan hänsyn till eventuellt lagda tåg- eller växlingsvägar. Finns det liknande arrangemang i Sverige?

Jag har aldrig hört talas om något sådant, så det känns väldigt bakvänt för normalt järnvägssignal-tänkande.

Det som däremot förekommit och förekommer är skyddsväxlar och spårspärrar som ska läggas i skydd (automatiskt eller manuellt) efter varje passage, som Ulla och Kjell beskriver nedan. (Någon gång har det väl hänt att en sådan skyddsväxel gått tillbaka i skyddsläge innan hela tågsättet passerat med viss "oreda" som följd...)


Hela tråden: