Spårupprustning på Malmköpingsbanan? (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström @, Järfälla, onsdag, maj 16, 2018, 17:38 (90 dagar sedan) @ Christer Ljunggren

Det sägs i den här diskussionen, att rälerna (alltså modell 1916, som jag uppfattar det) tagits upp från banan Örebro - Svartå och sedan lagts in på Malmköpingsbanan på 40-talet. Det är naturligtvis möjligt, men väcker ändå undringar.
1916 års överbyggnad las såvitt jag förstått (och också skrivit i JvM årsbok 2016) in i Tranåstrakten på Södra stambanan. Den användes i Sverige under en kort tid. Vad jag inte förstår är hur dessa räler kan ha legat både på SSB, på Örebro - Svartå och i Malmköpingstrakten, det senare från 1940-talets slut. De kan rimligen inte ha lagts in nya på Svartåbanan utan legat på något annat ställe från omkring 1916.
Det hela verkar lite säreget, såvida rälerna inte av något skäl tidigt måste mönstras ut på Södra stambanan. Längden 13,5 m får en att gissa att de kapats två gånger efter att de lagts in nya i 15 m längder.
Sven B

--
Sven B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum