Säo på tolv språk?(II) (Järnväg allmänt)

av Mattias Jansson @, torsdag, maj 17, 2018, 09:38 (10 dagar sedan) @ Kjell Aghult
edited by Mattias Jansson, torsdag, maj 17, 2018, 10:06

Tilläggas kan att statsbanorna var ett samlat företag: "Kungliga och kejserliga österrikiska
statsbanorna".

Då kan vi tillägga ytterligare att de ungerska statsbanorna (förkortade MÁV då som nu) var ett helt eget företag, med ungerska som förvaltningsspråk.

De kejserliga och kungliga Statsbanorna hade dessutom inte en dominerande ställning i den österrikiska rikshalvan förrän de sista åren före 1:a världskriget. En del förstatliganden skedde tidigt och statsägandet ökade successivt, och kulminerade med att ett par stora privatbanor förstatligades åren 1908-1909, men t ex den stora Sydbanan förblev enskild ända tills efter imperiets fall.

Dessutom velade man kraftigt (precis som i Italien f ö) så ett par banor hann förstatligas och privatiseras och förstatligas igen i flera omgångar under senare delen av 1800-talet. Detta ledde exempelvis till att det under flera decennier faktiskt fanns ett bolag som hade ordet "Staatsbahn" i namnet, men detta till trots var ett helt privatägt, börsnoterat företag.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum