Högerkörda lok (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Anders Sandgren, Tuesday, May 22, 2018, 10:34 (2159 dagar sedan) @ Danne J

Aha, högerkörda lok även hos SWB precis som t ex BJ och GBJ? Men hur är det med de "nya" B-loken där ju också SWB 99 finns hos FSVJ. Också levererat som högerkört och sedan ombyggt av SJ efter förstatligandet 1945?

/funderade åter CEO


SWB A ( internt registrerade som "A2" ) 99-101 var vänsterkörda från början.

// Danne J


När hann de byggas om? De från SJ inköpta B-loken byggdes väl inte pm till högerkörning.
B3/G3-loken vid BJ (SJ B/Ga2) var väl även de vänsterkörda.


Förtydligande: De var vänsterkörda vid leverans till SWB och förblev så, likt de som inköptes från SJ.

// Danne J

Det var det jag trodde. Jag antar att det var SJ som bestämde hu det skulle vara med de nybyggda loken samt också det faktum att de tidigare inköpta SJ-loken var vänsterkörda.

Jag har någon sett ett besiktningsprotokoll avseende till SNJ inhyrt tyskt växellok (T3 ca 1918) där besiktningsmannen (från SJ) påpekade att loket var högerkört trots att SNJ var 'vänster-bana' liksom SJ. Vilket man kan förundrax över då SJ själva hade högerkörda lok, nämligen de tolv H-loken. Och då dessa var ju onekligen tenderlok som oftast går åt ett håll torde detta vara ett större problem jämfört med växellok. Även tanklokne Ä/Qä ex SJB (Thor mfl) var ju högerkörda lok men då som tanklok.
På HNJ var alla tidiga tanklok högerkörda medan tenderloken som kom något senare var väsnterkörda. Undantag var de till tenderlok ombyggda sadeltankloken som fortsatte vara högerkörda (desa såldes senare till BJ) samt de tenderlok som ombyggdes till tanklok (SJ K22 och N4) och var vänsterkörda.


Hela tråden: