Malmtrafiken från Dannemora på UGJ och DHJ (Fordon: vagnar)

av Carl-Erik Olsson, Tuesday, May 22, 2018, 15:16 (2160 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Håller på att läsa om (läste den för några år sedan) Bernt Forsbergs bok om Uppsala Gävle Järnvägar. Det står att malmtrafiken mellan Dannemora och Harnäs hamn påbörjades 1874. UGJ tanklok av typen E användes som dragkraft. Är det någon som vet vilka vagnar som användes för malmtrafiken?

Senare byggde man ju treaxliga I-vagnar. Alla dessa I-vagnar hade bromskur efter vad jag förstår? Varför var det så? Blandades de nya treaxliga vagnarna med andra obromsade vagnar i tågen? Tågen kan väl inte bara bestått av bromsade vagnar även om det inte fanns bemanning på alla vagnar? När upphörde malmtrafiken på Harnäs?


När DHJ öppnades till Hargshamn.

Enligt [link=http://www.historiskt.nu/normalsp/ugj/ugj_historik_00.html]"Historiskt" om UGJ[/link] började räls och fordon levereras 1873 med båt till den nyanlagda hamnen Harnäs vid Skutskär och till sommaren 1874 var alltså rälsläggningen klar därifrån till Dannemora så man kunde starta med inkomstbringande malmtrafik till Harnäs. Enligt [link= http://www.historiskt.nu/smalsp/srj/dhj/dhj_fakta.html]"Historiskt" om DHJ[/link] öppnades bara ett par år senare, i oktober 1876, 39 km 891 mm-bana för provisorisk godstrafik (man kan ju förmoda för malmtrafik p s s som för UGJ, allmän trafik öppnades först i januari 1878) Dannemora - Hargshamn, främst byggd för att betjäna gruvor och bruk i norra Uppland med kortare transporter till utskeppningshamn. Att jämföra med ca 65 km Dannemora – Harnäs. Snabbare och billigare som vanligt alltså.

För UGJ:s del kan man väl anta att man använde befintliga vagnar, då övertaliga från banbygget, inledningsvis för malmtrafiken till Harnäs. Att man senare skulle ha byggt fler för denna trafik ändamålsenliga 3-axliga I-vagnar verkar ju lite märkligt då man ju bör ha blivit av med denna säkert lukrativa trafik när DHJ övertog den efter bara knappt halvannat år? Eller handlade det om den säkert betydligt mindre trafiken till Strömsberg, Söderfors och andra bruk längs UGJ med sidobanor som då kan ha motiverat investering i nya fordon?
/funderade åter CEO


Hela tråden: