Södertälje S och C, 1967, 6 bilder (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren, Saturday, May 26, 2018, 08:37 (2161 dagar sedan) @ JYT

Loken är motställda, hur gör man med manöverkoppling dem emellan map vilken riktning loken har? Det ena går bakåt, det andra framåt. Vid annat tillfälle kanske går de framåt båda, vänder man något i kontakten eller i någon panel inne i loket?

Detta löser man genom att ”korsa” multiplarna (på ritningen, först och främst). Låt oss säga att multipelledningen för ”Fram” (den som får loket att gå med A-änden först) är kopplad till dosans stift 1 i A-änden, då är den på stift 2 i B-änden (och omvänt för ”Back”). Inne i kabeln är det sedan korsat en gång till så att stift 2 i kabelns ena handske är kopplat till stift 1 i den andra och vice versa.

Principen är likadan vid automatkoppel, stiften ”1” och ”2” är då symmetriskt placerade så ”stift 1” på ena kopplet kopplar ihop sig med ”stift 2” på det andra.

På detta sätt kan du koppla ihop loken/motorvagnarna på godtyckligt sätt och de som ska gå framåt går framåt och de som ska gå i back backar.

Rita upp det här på ett papper så blir det lättare att se hur det funkar!

Vad är det för länk från ram till koppelstången man ser på höger sida i färdriktningen på första loket?


Hela tråden: