G3 nr 19003? (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Saturday, May 26, 2018, 14:34 (2155 dagar sedan) @ Ola Ahlström

En förebild till den kända tyska godsvagnen "G10" är "Gw01". Både Gw01 och G10 är de beteckningar som ett par vagntyper fick hos Västtyska Förbundsbanorna (DB), men aldrig hade före 1953. Den vagntyp, som hos DB kallades Gw01, hade hos Tyska Riksbanorna (DR/DRB/DRG)beteckningen "Magdeburg". Hos preussiska statsbanorna (KPEV) hade de beteckningen G - som inte säger något mer exakt om vagntypen, då måste man ange ritningsnumret ( som för de vagnar som från 1920-talets mitt kallades för "Magdeburg" var "Musterblatt 8" eller "Musterblatt IIc1" ). Vagntypen byggdes mellan åren 1878 fram till 1895 eller så. De var tämligen lika våra G3, men något kraftigare byggda, bland annat hade de snedstag i ramen. Numren 101 ff härrör också från Tyska Riksbanorna efter ca 1925 eller så; DR/DRB/DRG numrerade ALLA sina godsvagnstyper så.
Om den vagn som var inblandad i Getå-olyckan var en tysk vagn "Magdeburg" så betyder det inte att det var en vagn av "typ" Magdeburg (begreppet uppfanns inte förrän på 1920-talet), utan bara att den var innumrerad i preussiska statsbanornas Magdeburg-distrikt. Den kan ha varit av vilken typ som helst, för att veta noga måste man ha tillgång till dokument som visar hus Magdeburg-distriktet 1918 numrerade sina godsvagnar! Det fanns även treaxliga ilgodsvagnar, snarlika de senare "G10". Tyska Riksbanorna fortsatte efter 1920 med systemet, men ändrade det så, att, säg "Magdeburg", avsåg en viss vagntyp, inte längre var vagnen var hemmahörande.
Jag är utomlands och kan just nu dessvärre inte ge mer detaljer i ärendet.
Bästa litteraturen i ämnet jag känner till är Stefan Carstens böcker om tyska godsvagnar, Band 1.

Berra


Hela tråden: