Banvakter etc (Bana)

av Kjell Aghult, Saturday, May 26, 2018, 15:27 (2133 dagar sedan) @ Lars Ågren

Vid SJ fanns banvakter och banbiträden samtidigt under rätt många år. Tjänster som banbiträden inrättades vid SJ första gången från och med den 1 juli 1942. Vad jag förstår så var de inte sträckvakter utan någon form av arbetsledare. Fr o m den 1 januari 1946 utökades antalet banbiträden väsentligt, då också sträckvakterna fick denna tjänst, som var ett "snäpp" högre än banvakt.

Vad kunde kriteriet vara för befordran bv > bb? Det fanns ju även banförmän (bfm).

I maskintjänsten skulle ett mb (senare fmb) kunna vara i vart fall motorvagnsvikarie: Så var till 1962 fallet med de två i Finspång (Sex, senare fem man i fast tur). Vid NBJ hela tid förekom veterligen ingen reglerad befordringsgång till lokförare: Som vikarie var man mb tills vakans uppstått.

Liknande fråga kan ställas om trafiktjänsten. Ett s k befordrat tb var gamle vagnupptagare X
på Örebro C. Han gått många år som växlare och noterade nu noga vagnsnummer.
Det gick att spåra vagnar redan före första datasystemets (VET) införande 1967: Även om
det kunde ta litet tid. Svar efterfrågades ibland från t ex navet Hallsberg rbg.


Hela tråden: