G3 nr 19003? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Saturday, May 26, 2018, 16:05 (2134 dagar sedan) @ Bertil Bengtsson

Bästa litteraturen i ämnet jag känner till är Stefan Carstens böcker om tyska godsvagnar, Band 1.

Berra

Just den publikation som jag plockade fram ur bokhyllan och från vilken jag vårdslöst använde formuleringen "Gw01". Som kuriosa kan nämnas att i boken förekommer flera bilder av Länderbahnvagnar, alltså från perioden före 1920, som visar olika G-vagnar med nummer i närheten av just 19003.

Intressant är oxså att vid olycksdatumet återstod knappt sex veckor av första världskriget och frågan var hur intensiv färjeförbindelserna mellan Sverige och Tyskland var då. Av färjorna var Deutschland under Tysk marin flagg fram till den 16:e november medan Preussen, Drottning Victoria och Konung Gustaf V fortsatt upprätthöll trafiken, därutöver fanns givetvis möjlighet till trafik via Danmark. Har jag förstått rätt var tåg 422 ett persontåg och inte ett blandad tåg varför man kan fråga sig varför det fanns en godsvagn inkopplad, kan det varit en prioriterad godsvagn från kontinenten? Vi skall samtidigt nog ha klart för oss att även om det bara återstod sex veckor av kriget och opinion mot det uppstått internt i Tyskland var troligen infrastrukturen som järnvägen fortfarande intakt.

Allts återstår frågan, varför anger en statlig utredning G vagnen 19002 med tillägget " Magdeburg" om det inte var så att det var en tysk länderbahnvagn? Är det så att då det funnits en Svensk G-vagn med samma nummer att vi alltid utgått från att den sista vagnen i tåg 422 var en svensk G-vagn?

Tillägg: Efter att med min gamla skoltyska på nytt försökt läsa igenom boken i fråga drar jag några slutsatser som till del kan tala emot ovanstående;

  • Ett gemensamt vagnsförbund (Deutschen Staatsbahn-Wagen-verbandes) upprättades 1909.
  • Vagnar angavs då med Förbundsstat, "Eigentumsdirektion" (vad detta nu betyder) och littera.
  • Först 1921, fullt genomfört 1922, tillkom "Gattungsbezirk" vilket bör vara införande av namn för de olika littera, här uppkommer då "Magdeburg" som namn på vagnstypen.


Kan det vara så att namnet "Magdeburg" i utredningen kan hänföras till en vagn med "Eigentumsdirektion" just med säte i Magdeburg?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: