Färg i allmänhet (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Sunday, May 27, 2018, 17:46 (2154 dagar sedan) @ Bo

Med "riktig målare" menar jag en person som utbildat sig som lärling hos en målaremästare. Går vi tillbaka till 1800-talet var dessa kunniga i sådana saker som trompe l'œil, vilket bl a användes för att dekorera rikemansgårdar.. Skillnaden var m a o inte så stor på utlärda målare och konstnärer – rent tekniskt sett. Att vara äkta konstnär krävde förstås en extra dimension och hör väl inte riktigt hemma i diskussionen.

Den konstfärdigheten finns väl knappast längre, och mitt inlägg är definitivt inte avsett att nedvärdera dagens målare, endast att försöka påtala att det alldeles säkert fanns de som kunde stryka stora ytor jämnt och fint med enbart pensel förr. I dag är ju det en "onödig" kunskap genom väsentligt enklare metoder.

Sedan har jag givetvis ingen aning om vad de som målade SJ:s vagnar förr hade för konstfärdigheter, men kan väl anta att skulle man måla representativa vagnar – t ex sovvagnar till Tyskland, så anlitade man nog inte vilken "plankstrykare" som helst.
När det gäller godsvagnar var väl kraven näppeligen lika stora.

Givetvis är detta en fundering och inte rena kalla fakta. Dessa bygger dock på såväl god insikt i hur målaremästareyrket fungerade två och flera generationer tillbaka, liksom i form av en svärson som gått utbildning som målarelärling.


Hela tråden: