Delta-motorer (Järnväg allmänt)

av John T, Tuesday, May 29, 2018, 13:01 (2158 dagar sedan) @ Jim Hansson

Deltic vägde 101 ton och hade ca 3.300 hk, jämför danska MZ (Nohab med GM-motor) som kom 1967 och vägde 117 ton med 3.300 hk (en annan variant 1972 med 121 ton och 3.900 hk effekt).

Pris och standardiseringssynpunkter var nog viktigare än effekt/viktförhållandet när skillnaden inte längre var så stor.


16 ton för ingenting extra. Tre ton mer per axel. Rätt mycket onödig vikt. Måhända att allt kanske inte berodde på motorn.
Jim

Men för dessa ton får du en robust och förhållandevis lättservad konstruktion, jämfört med Napier Deltic-motorn som i de flesta fall vid reparationer behövde lyftas ur och bytas mot en annan motorenhet. Såvitt jag förstått krävde allt utöver de minsta och enklaste åtgärderna montering av den komplicerade motorn i en gigg för att hålla ihop den när något skulle bytas. På en äldre GM-diesel verkar det vara rätt mycket som kan åtgärdas från en pickup med släp.

Det är inte alltid som siffror i tabeller är det enda som avgör.


Hela tråden: