Urspårning med 'Dalpilen' vid Upplands Väsby 1960 (Järnväg allmänt)

av ztenlund, Tuesday, May 29, 2018, 18:15 (2152 dagar sedan) @ Kjell Aghult

För hög hastighet enligt SJ:s initiala bedömning, enligt artikel i SvD dagen efter. 60 till 90 km/h istället för 40. Anledning oklar vid artikelns författande. Antyds ha varit viss brådska för ett möte "anordnat av tågledaren" pga ett försenat godståg.

Även definitivt anges olycksorsaken till för hög hastighet i växelkurva. Källa: Säkerhetstjänsten 1960. Tyvärr analyseras inte olyckan i detalj, varför SvD uppfattning inte
kan kommenteras: Det är tågledarens jobb att behövligt reglera tågföljden vid förseningar och
åtgärderna är standardförfaranden. Sträckan var f ö redan då dubbelspårig. Kunde det ha gällt ett tågmöte under enkelspårsdrift?

Det framgår inte alls, men däremot står det att föraren hade fått signal om att vara beredd på "hinder och eventuell spårändring". En annan möjlighet är väl att det fanns ytterligare ett tåg i närheten så att det krävdes ett extra spår.


Hela tråden: