G3 nr 19003? (Järnväg allmänt)

av Bertil Bengtsson, Tuesday, May 29, 2018, 18:38 (2157 dagar sedan) @ Ola Ahlström

Som Ola skriver, så är det Stefan Carstens som svarat. Jag hade knappast trott jag skulle få något svar alls, mycket av arkiven brann upp under andra världskriget.
Det fanns alltså 1916 en vagn "Magdeburg 19003", av typ IId8. Det var en obromsad vagn, liknande våra G3. Det låter tämligen osannolikt att man hängt en sådan, från en liten tysk privatbana, i slutet av ett svenskt snälltåg... Olyckan hände 1918, det var två år senare än den förteckning SC refererar till. Det KAN ju ha hänt saker på två år, men är väl osannolikt. Verkar på mig som om vi inte kommer längre just nu!

Vagnar enligt preussisk ritning IId8 var den direkta föregångaren till de så bekanta vagnarna "G10". G10 var en beteckning från början på 50-talet hos västtyska statsbanorna DB på en "enhetsvagn" från ca 1911 för hela Tyskland, alltså inte bara Preussen, ritning A2. Vagn typ A2 med broms hade bromsarhytt med spetsigt tak, IId8 avrundat tak, samt var vagnskorgen 50 mm högre på A2:orna. Ramen var densamma. Tidiga IId8:or, före ca 1907, hade breda plattjärnslagergafflar, därefter pressade plåtlagergafflar. Många A2:or hamnade hos svenska privatbanor omkring 1920.

Så det kanske är SJ 19003 ändå. Men - "Magdeburg"?

Berra


Hela tråden: