G3 nr 19003 eller "Magdeburg 19003"? (Järnväg allmänt)

av Ola Ahlström, Tuesday, May 29, 2018, 23:40 (2156 dagar sedan) @ Thomas Tell

Hur går man vidare?

Går det att få fram exakt hur den planerade sammansättningen för tåg 422 var under hösten 1918 enligt tjänstetidtabellen (heter det så?) och på så sätt se att det inte fanns godvagnar inplanerade i tåg 422?

Om det nu var en Tysk vagn så bör den kommit via Trelleborg, Malmö eller möjligen Helsingborg. Jag håller för troligt att det var Trelleborg med tanke på Preussens geografiska placering och att tre tågfärjor vid tidpunkten var i tjänst på Kungslinjen. Då vagnen gick i morgontåget från Malmö (om den inte kopplats in under vägen) borde det väl finnas uppgifter i arkiven (vilket?) om vilka godsvagnar som klarerats in eller transporterats på färjorna dygnen innan?

Eftersom vagnen var inblandad i olyckan misstänker jag att den och de två övriga vagnar som stod på spåret transporterats den 2:a oktober till närmsta SJ-verkstad för besiktning, kan detta varit i Norrköping? Finns besiktningsprotokoll?

Om det var en Tysk vagn utgår jag från att det förekommit skrivelser från Statens Järnvägar till Preussen och vagnens ägare där det framgår att vagnen varit med i olyckståget och att/om vagnen blivit besiktigad och konstaterats vara utan skada, eller? Var kan man finna denna skrivelse?

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: