Korsning flygstråk/järnvägsspår - Visby (Järnväg allmänt)

av Arne, Thursday, May 31, 2018, 01:13 (2150 dagar sedan) @ Rolf Nordin

Det såg jag inte från början. Ett flygplan ser ut att taxa ut. Flyget hade väl med all säkerhet "förkörsrätt" så tåget fick nog vänta ett bra tag.

Jag skulle tro att landande flygplan – av naturliga skäl – hade förtur. Däremot är det väl inte absolut säkert att uttaxande flygplan automatiskt hade förtur; det berodde nog på hur långt planet hade avancerat från plattan framför stationshuset. Det kunde nog vara smidigare att låta rälsbussen få 'smita emellan' så att säga för att på så vis avveckla fordonen på ett smidigt sätt.

För övrigt ger den här bilden av Visby flygfält trevliga minnesvibbar från sommaren 1955 (klassisk jättevarm sommar) då jag och familjen besökte Gotland per flyg. Ditresan skedde med en SAS DC-3:a och hemresan skedde med en SAS DC-6B med namnet Gorm Viking.

Jag har ett starkt minne av att DC-3:an landade på ett gräsfält eftersom det var lite skumpigt på det ojämna gräset vid landningen. Däremot så tror jag mig minnas att DC-6:an startade från en belagd bana.

Men hur kan det här gå ihop? Fanns det både ett gräsfält 1955 och samtidigt en belagd landningsbana som den på den länkade bilden? Jag minns inte säkert. Men att det var ett gräsfält som vi landade på och att järnvägen korsade fältet minns jag säkert. :-)


Hela tråden: