Hästholmens flygfält nära Omberg (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Thursday, May 31, 2018, 19:45 (2128 dagar sedan) @ Christer Brimalm

Detta hade jag missat helt, men vid kontroll i boken "Stora Lund Hästholmen. Östergötlands andra flygfält" beskrivs denna utvidgning av fältet, 1939 om jag förstår saken rätt. Och anledningen var väl de incidenter man upplevt med B3:orna som måste ha tett sig gigantiska för detta lilla flygfält.

Tydligtvis måste dock flygarna kunna FVÖJ:s tidtabell, några särskilda säkeringanordningar tycks inte ha funnits. "Tågen syntes alltid bra för de drogs alltid av ett koleldat, rykande ånglok" står det i boken. Men rälsbussarna ...

Två av B3:orna fick ändå landställshaverier under 1939 års övningar.

Senare landade bara enstaka B3-bombare på fältet. Spanska ryttare släpades ut på fältet när det inte var under användning. Väntade man landande flygplan fick man släpa undan alla dessa och fösa undan alla kor.

En B3:a utnyttjade samma landningsteknik som på hangarfartyg hos de allierade. Föraren hade fått i instruktion att landa så tätt inpå gränsen till omgivande åker som möjligt. Det blev en oväntat kort landningssträcka – han hade släpat med sig ett taggtrådsstängsel i sporren akteröver.

Jag har inte hittat några FVÖJ-källor som omtalar det utvidgade fältet.


Hela tråden: