Tåg 422 1/10-1918 (Järnväg allmänt)

av johanmmolin @, onsdag, juni 06, 2018, 19:09 (75 dagar sedan) @ Bo

Dessa inlägg får mig att fundera.

1. Bo, jag är rädd att ingen annan är så specifikt intresserad av "tågets växlingar" på vägen mot Getå som du själv. Alltså tror jag att om du ska ha en chans att hitta din information så krävs nog att du själv ägnar möda åt att försöka hitta i arkiven. Jag önskar dig dock varmt lycka till!

2. "Incident" känns som ett ganska otillräckligt noa-ord för den katastrof som faktiskt inträffade där vid Getå. Jag skulle inte tro att Niklas Adell tänker använda den beteckningen vid minneshögtiden med efterlevande i Matteus kyrka i höst.

3. Katastrofen vid Getå fick andra oväntade, sorgliga följder. En var det faktum att Johan Bauer med hustru Esther (Ellqvist, en troligen bättre målare än han) och deras lille son "Putte" var på väg att bryta upp från sin bostad utanför Gränna för ett ny liv på Lidingö. Det har hävdats att äktenskapet knakade i fogarna, och flytten skulle vara ett försök att lappa ihop det.

[image]
Esthers självporträtt. Kan beskådas på Statens Porträttgalleri på Gripsholms slott.
Ett mycket gripande porträtt IRL.

Efter Getå-olyckan vägrade Esther att ta tåget. Det fanns dock ett alternativ på den här tiden; Ångfartygs AB Göta Kanal som drev kombinerad passagerar- och frakttrafik med sina ångare PRIMUS och PER BRAHE. Sagt och gjort; det fick bli PER BRAHE.
En båt som hade hängt med sedan 1856, och ansågs som en av Vätterns sjösäkraste fartyg,
Det hjälpte dock inte när hon (sic! Det är bara bogserbåtar som är "han"!) var svårt nedlastad med fruktmostunnor på fördäck och symaskiner från Husqvarna vapenfabrik högt upp på akterdäck.

Man råkade ut för en av de värsta nordanstormarna på Vättern dittills på 1900-talet.
När PER BRAHE på småtimmarna 20/11 1918 skulle gira in mot Hästholmens hamn fick hon hela stormens vrede in på babordssidan, fruktmostunnorna gick överbord, och baktung som hon då helt plötsligt blev sjönk hon som en sten med aktern först. Ingen hade en chans att överleva. När PER BRAHE bärgades 1922 hittade man John Bauers kvarlevor. Han hade försökt ta sig upp genom trapporna upp till mellandäck från hytterna akteröver, men motats av förskjuten last och det invällande vattnet. Esther och Putte återfanns kvar i sin hytt.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum