Är det någon av er som minns "kamelen"? (Järnväg allmänt)

av Micke S @, onsdag, juni 06, 2018, 19:50 (16 dagar sedan)
edited by Micke S, onsdag, juni 06, 2018, 20:19

När jag pryade vid järnvägen på sjuttiotalet fick jag höra av lokförarna att Y3 var ett tåg som blev misslyckat på grund av SJ, inte tillverkaren Linke und Hoffman. De sade:

Intentionen från SJ var att köpa ett effektivt motorvagnståg liknande tyskarnas VT11.5 eller den östtyska efterapningen. Danskarna köpte ju ett antal. SJ:s konstruktörer lade sig i det hela och ville inte ha en stor tung dieselmotor sammanbyggd med den främre boggien utan en traditionell konstruktion. Tyskarna anpassade sig och satte två motorer i maskinrummet samt en tredje tvärställd som svarade för värme och ström. När detta var färdigkonstruerat kom man på att det hade varit roligt med två våningar. Då satte man in väldigt låga motorer.

Tyskarna ville både ha jobbet och en bra referens i Norden. Man hade siktet inställt på "nordlandsbanen" i Norge.

När affären var nästan klar ville SJ ha högre motorstyrka. Tillverkarna varnade för att värmeutvecklingen kunde bli för hög. SJ sade sig ta ansvaret och köpte de sex tågen.

Resultatet vet vi bränder, tjutande fläktar och andra nödlösningar som brandmän tjänstgörande ombord på varje resa.

Lokförarna sa att det var ett härligt tåg att köra och det hade varit långlivat om tyskarna själva hade fått bestämma.

Är det någon på detta utmärkta forum som vet hur det verkligen låg till? Jag har inte källforskat utan berättar bara här vad jag hörde.

Vänliga hälsningar Micke S.


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum