Ang "betong klossar" vid övergångar (Järnväg allmänt)

av Sven Bårström @, Järfälla, fredag, juni 08, 2018, 13:00 (10 dagar sedan) @ Kjell Aghult

Ja, biö (möjligen fbiö) Tord Fogelberg är ett välkänt namn när det gäller utveckling av spårkomponenter och arbetshjälpmedel för spårarbeten.
Förutom FIST-befästningen hade han stort inflytande när det gällde utvecklingen av betongslipern 101, alltså en sliper med två slakarmerade betongblock, ett under vardera rälen, förbundna med ett stålrör, fyllt med betong och ett efterspänt armeringsstål. 101-slipern var vanlig vid nyläggning under 50- och 60-talen. Den visade sig med tiden ha problemet att röret kröktes något neråt, så att spårvidden förträngdes alltför mycket. Dessutom var den mycket känslig för urspåringar, då röret lätt kröktes alltför mycket och spårvidden förstördes.
Med risk att ha missuppfattat beskrivningen av "Fogelbergaren" vill jag hävda att den
inte är avsedd att bryta befästningen mellan rälerna och sliprarna och medverka i rivningen av spåret. I stället är det en sorts spårlyftare för höglyft (alltså lyft med ny ballast) med plåtar som löper under sliprarna. Den dras framåt av ett lok, och resultatet blir att spåret lyfts upp ur ballasten. Efteråt fylls ny ballast på, och så kan man uppprepa förfarandet till dess spåret fått ungefärligt önskat höjdläge. Efteråt justerlyfter man till exakt rätt höjd.
Jag har aldrig sett en Fogelbergare i arbete. Den bör ha blivit inaktuell vid 60-talets mitt.
Sven B

--
Sven B


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum