Ang "betong klossar" vid övergångar (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult @, fredag, juni 08, 2018, 14:23 (14 dagar sedan) @ Sven Bårström

Med risk att ha missuppfattat beskrivningen av "Fogelbergaren" vill jag hävda att den
inte är avsedd att bryta befästningen mellan rälerna och sliprarna och medverka i rivningen av spåret. I stället är det en sorts spårlyftare för höglyft (alltså lyft med ny ballast) med plåtar som löper under sliprarna. Den dras framåt av ett lok, och resultatet blir att spåret lyfts upp ur ballasten. Efteråt fylls ny ballast på, och så kan man uppprepa förfarandet till dess spåret fått ungefärligt önskat höjdläge. Efteråt justerlyfter man till exakt rätt höjd.

Det är jag som minns fel, rätt funktion är den beskrivna. En ba-man sade en gång till mig:
"Några dåliga sliprar brukade lossna, men de flesta satt kvar".

Långt tillbaka, under SJ banavdelnings tid, fanns en illustrerad trycksak med namnet "Ba maskiner och redskap". Fick den någon efterföljare i BV och TrV?


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum