Fjb VKB (Järnväg allmänt)

av Kjell Aghult, Saturday, June 09, 2018, 10:27 (2120 dagar sedan) @ 53 Wadsten

Vilka Fjb-centraler är i bruk i dag, har för mig dessa:
Malmö
Göteborg
Hallsberg
Norrköping
Cst
Gävle
Ånge
Boden.

Ja, Kiruna, Vännäs och Eskilstuna (TGOJ) delats upp. Obs att de flesta centraler hade även
"handtågledning" - med tågledare och lokalbevakade stationer. "Köra tåg utan att se dem"
ansågs inte svårare än förr - många chefer gjort det som yngre: Man gå på tidsrapporter från olika tkl, inkomna eller införskaffade (´Aktiv tågledning´). Sedan se hur mötesnätet hängde samman. Ofta var detta nät mer grovmaskigt än vid fjb, särskilt L/S. Med fjb krävdes mycket mer detaljpassning, särskilt vid korta stationshåll - investeringen skulle ju utnyttjas. Och
man var samtidigt "lokalansvarig" för, säg, ett dussin stationer (Många fler vid veckoslut).

Arbetsordningen angav vilka "hattar man bar" i ett visst skift. Var man t ex fjtkl för Laxå-Kil var man också tågledare för resten av Värmland, t ex Kil - Charlottenberg: Vissa tåg
var ju genomgående.

"Övertågledare" (skiftarbetsledare M-F kl 6-21) kom i Hallsberg först vid fjb på Västra stambanan. "Normalstörningar" fick var och en klara själv. Vid stora störningar gick förut chefen själv in som samordnare (Erfaren trafikman). Nu kunde han ägna sig mer åt långsiktig planering.


Hela tråden: