Rök och Svanshals 1960 – vad är det vi ser? Betor? (Järnväg allmänt)

av johanmmolin, Monday, June 11, 2018, 19:00 (2117 dagar sedan) @ Svante Andersson

Vid den här tiden var det i praktiken Ödeshög (Ödeshögsverken, Husqvarnas mc-tillverkning tillkom senare ,med bl a inkommande last av däck), Hästholmen (relativt blygsam omlastning, men dock, båt - Centralföreningens magasin och silo, Rök (de år beredskapslagret omsattes), silon i Väderstad och magasinen bredvid som lagrade gödningsmedel. Väderstadverken tillkom också senare som transportkund betraktat.
Svanshals hade i praktiken aldrig haft någon egen trafik av betydelse, i likhet med Hogstad. Jag tror att det är rätt tänkt att uppfartsvägen till stickspåret var tillkommet en gång i tiden för betutlastning, men som sagt inte använd längre så här sent.

Därför tror jag fortfarande att det är vagnar destinerade till eller från Rök det handlar om. Lager fanns ju redan som syntes av den första bilden. Lagerbyggnad ska ha tillkommit "omkring" 1960, det får väl dock betraktas som ett relativt flexibelt begrepp.
Mitt klena men dock hopp hade stått till att någon betraktat bilderna och plötsligt känt igen sig, "det där kommer jag ju ihåg!"

Så visst har jag grunnat en hel del själv, med det lilla vetande jag besitter som bakgrund. Men inte hittat någon självklar förklaring.


Hela tråden: