Saltsjöbanans elektroniska CTC (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving @, onsdag, juni 13, 2018, 23:08 (132 dagar sedan) @ mamma Ulla

Den elektroniska fjärrstyrningen på SB var av typ LME JZA 711 och finns till en del i ULJ förråd, dock ej spårplanen.


Mellan ca 1964-1981 hade man JZA 41, men det brann ju upp sen. Om jag minns rätt togs 711-systemet i bruk 1983, efter att man körde provisoriskt med förenklad trafik under tiden efter branden.

ja, det var 1966 som den första elektroniska fjärrstyrningen vid SB togs i bruk, och förstördes i branden 1980. JZA 711 började användas 1981.

Det finns en skrivelse från SSnJ till Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen 1965 med begäran att få byta till JZA 50, inte 41. Kanske bytte LME sedan typbeteckningen på systemet till JZA 41, eller så ändrade sig järnvägen och valde en annan modell?


Hela tråden:

 RSS-feed av trådar

powered by my little forum