Le Chateliers ångbroms (Fordon: lok)

av BD, Saturday, June 16, 2018, 16:42 (2133 dagar sedan) @ Anders Sandgren

I järnvägsstatistiken anges 1872 att G-loken 103-104 samt I-loken har ångbroms. Denna notering försvinner senare. I-loken kommer att få mekanisk broms när de blir växellok på 1890-talet och några G-lok får detta 1916-1918ca.
Vid djupare studier i B&P-arkivet visar att det 1872 rör sig om Le Chateliers ångbroms, dvs en mottrycksbroms och inte någon mekanisk broms med block. Samtliga B&P-tillverkade G-lok från 103 hade detta. Samtidigt fick de även skruvomkastare.
Då uppstår några frågor:
Förekom denna på några andra förvaltningar?
Finns det notering på när/om den togs ner?

Louis Le Chatelier var kemist och industrialist samt far till den mer berömde kemisten Henri Louis Le Chatelier.

Användes bl a även i Tyskland och Ungern.
Man lade om sliderna för backgång och ledde in en mindre mängd ånga i cylindrarna samt sprutade in lite pannvatten för att kyla ångan som i annat fall kunde ha blivit mycket överhettad.

I Organ sid 82 - 88 år 1875 finns en ingående teoretisk redogörelse för systemet. Även i Organ 1866 sid 241 och Engg 1869-II sid 193.
Om så önskas kan jag skanna Organ 1875.

Lämliga sökord är Le Chatelier Gegendampfbremse.

Om jag inte missminner finns anordningen nämnd i korrespondens mellan Nydqvist & Holm och SJ.


Hela tråden: