SJ lastbil nr 3053 med gengasaggregat (Järnväg allmänt)

av Torbjorn_Forsman, Sunday, June 17, 2018, 21:27 (2111 dagar sedan) @ jhje

Aggregatet är ju placerat mellan hytt och flak men det verkar var något i hytten också men det är väl aggregat genom det bakre hyttfönstret?
Användes gengas tidigare än kriget så att det var en känd teknik som man kom att använda. Mitt minne med gengas var HNJ-rälsbussens och med Wigh som förare när han fyllde pannan i Slutarp.

Mitt andre minne från detta var 1946 då en fyllde på sin personbil med briketter? Hur länge användes gengas inom järnvägen och generellt?

Det ser ut att vara ett Svedlund kolgasaggregat. I och med att lastbilen är av 1940 års modell så är det inte omöjligt att den utrustades för gengas redan vid nyleverans. Senare under kriget gick man mer och mer över till vedgas i synnerhet på tyngre fordon.
Fördelarna i form av billigare och mindre fuktkänsligt bränsle samt mindre risk för katastrofalt motorslitage vid fel i gasrenare övervägde nackdelarna med högre vikt och besvärligare underhåll.

Man monterade aldrig gengasutrustning inne i hytten med tanke på koloxidriskerna, så det är nog genom bakfönstret man ser någonting - kanske en dukrenare.

Vad jag har förstått så blev bensintillgången ganska god åtminstone i storstäderna redan under vintern 1945-46. Bl a lade Stockholms stad ned sin biogasproduktion 1 maj 1946 eftersom den inte kunde konkurrera med de låga bensinpriserna.
Ute i landet lär dock i synnerhet lastbilar ha haft kvar gengasdriften framåt 1947-48.


Hela tråden: