SJ lastbil nr 3053 med gengasaggregat (Järnväg allmänt)

av Anders Sandgren, Tuesday, June 19, 2018, 14:47 (2132 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Gengasaggregaten var antingen vedgasaggregat eller kolgasaggregat. I båda var det träkol som var råvaran för gengasen men i vedgasaggregaten gjordes träkolet i aggregatet. Då tillkom en del annat i gengasen men kolmoxiden från träkolsdelen var den dominerande.
Möjligen kunde man använda koks i kolgasaggregaten. Men då stenkol & koks kommer från importerad vara så var det ju inte så intressant under krigsåren.
HNJ's suggasvagnar från Teknik & Handel torde haft träkol som råvara.

Stockholms gasverk (och även de andra gasverken) hade problem med att få fram stenkol under krigsåren samtidigt som de kalla vintrarna ökade förbrukningen.
När koksförsäljningen sjönk under 60-talet beslöt man att göra om Stockholms gasverk till ett spaltgasver baserat på lättbensin. Detta var klart till ungefär samma tidpunkt som priset på denna ökade. Spaltgasen och naturgasen är mindre giftiga än den gamla stenkolsgasen (1-2% kolmonoxid jämfört med 10% is stekolsgasen) vilket gör det mer riskabelt för omgivningen att gasa ihjäl sig idag.
Idag är det flytande naturgas som körs på lastbil till Högdalen från Nynäshamn. Man kunde tycka att man kunde ha ett stickspår från Högdalens tpl till industriområdet.


Hela tråden: