TGOJ malmvagnar, fråga 5 (Fordon: vagnar)

av Ola Ahlström, Wednesday, June 20, 2018, 13:47 (2134 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Omnumreringen till 3000-serien skedde 1944-45.

Alla M3-vagnar som ej hade slopats eller ombyggts till tjänstevagnar omnumrerades.
Därefter så slopades ett antal av dessa vagnar då de förolyckats eller blivit för hårt slitna i samband med ombyggnad till rull-lager.

Vill du ha kompletta listor så skall jag vid tillfälle ta fram dem från arkivet som jag inte har tillgängligt just nu, ty det tar för stor plats.

Tackar för svaret.

Eftersom 91 vagnar saknas i 3000-serien och 67 vagnar i 3000-serien inte byggdes om till M30/31 blir summan ej ombyggda M3 vagnar 158 st.

Nu undrar jag;

[list]
[*]De vagnar som ej tilldelades 3000-nummer, alltså de 91 vagnarna, behöll dessa sina ursprungliga nummer intill slopning?
[*]Vilken princip användes vid omnumrering till 3000-serien? Gavs kvarvarande vagnar nya nummer i löpordning eller användes någon annan praxis?
[*]Var verkligen slitaget så stort att hela 91 vagnar slopades inför omnumreringen 1944-45?
[/list]

Ola Ahlström
Malmö


Hela tråden: