Xoa5 i Skandiapilen (Järnväg allmänt)

av Sven Malmberg, Friday, June 22, 2018, 09:26 (2129 dagar sedan)

Xoa5 gick under de första åren, förutom i Skandiapilen, i trafik med Stockholm som utgångspunkt i ett tågpar på Göteborg och i regionala expresståg på Mjölby och Örebro.

Det som väcker min fråga är omloppet i Skandiapilen, expresstågen 21 och 22, mellan Malmö och Oslo. Från första början användes ett fordon i varannandagstrafik, senare två fordon för att möjliggöra daglig trafik.

Frågan är var man utförde underhåll och mindre reparationer. Byggde man upp en organisation med allt vad det innebär i form av utbildning, verktyg och reservdelslager i Malmö för bara ett, senare två, fordon? Bytte man fordon under uppehållet i Göteborg för att få upp ett underhållsmoget fordon till Hagalund varvid genomgående resenärer i Skandiapilen helt sonika fick byta tåg? Genomförde man kanske underhållet på ett helt annat sätt?

Enligt tidtabellsboken för 9. Trafiksektionen gick Skandiapilen med X (dvs Xoa5) fram till tidtabellsskiftet i juni 1954.


Hela tråden: