Xoa5 i Skandiapilen (Järnväg allmänt)

av Sven Malmberg, Friday, June 22, 2018, 13:46 (2132 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Xoa8 kan givetvis ha använts i Skandiapilen, men normalplanen för 1950 anger Xoa5 i omlopp 1054. Nu behöver detta inte utesluta tillfällig användning av Xoa8. Vid skador på ordinarie fordon, är det rimligt att föreställa sig ersättande loktåg.

Omlopp 1054innehåller inga tomkörningar för underhåll på annan plats än Malmö. Inte heller finns det några "brytningar" innebärande planenliga fordonsbyten i Göteborg vilket borde ha varit fallet om planenligt "man tog hem" Xoa5 till Hagalund genom att köra fordonet i Göteborgaren.

Skulle man ha kört Xoa8 i Skandiapilen, hade man sannolikt inte haft genomgående tåg förbi Göteborg.

Det finns många publicerade bilder på Skandiapilen med Xoa5, men jag känner inte till någon sådan bild med Xoa8 vilket det borde finnas om Xoa8 förekommit i Skandiapilen annat än undantagsvis.

Ovanstående är antaganden. Det vore intressant få veta om det finns någon dokumentation som pekar eller rentav styrker antagandena i den ena eller den andra riktningen.


Hela tråden: