Xoa5 i Skandiapilen (Järnväg allmänt)

av Sune Nylén, Friday, June 22, 2018, 15:38 (2129 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Jag kan ju följa upp flera olika scenarier, men för att börja någonstans,
börjar jag med Östergyllen från Mjölby avg.06,50.över Nyköping Cst 09,52. avg som Mälardalen 11,20 Örebro 14,06,avg 14,47 Cst 17,38. Dgl utom dag före S o H ,
avg. Cst som Östergyllen 19,00.
Värmlänningen Avg Karlstad 06,00 Cst 10,12. D f S o H avg Cst 15,00 som Östergyllen.
står annars över till 19,35 då den går tillbaka till Karlstad,eller går som Göteborgaren 18,00. Ank. Göteborgaren Cst 12.05, kan då stå över tills nästa morgon för eventuella reparationer. Eller gå d f S o h som Östergyllen 15,00 en tur till Mjölby och åter.
Skandiapilen består av två Xoa5, en startar i Oslo en i Malmö. Xoa8 GDGexpressen,
såg jag aldrig i de turerna. Säkert var det också problem i så fall med platsbokningen, då numreringen inte skulle stämma med översiktsplanen av platserna.
Från början var det tänkt att GDG expressen skulle gå varannan dag , vagnsätten då - men den blev så populär sommartid att båda sätten gick. Kalle Bårnsten, gammal BJ förare kolliderade omkring 1950 vid Arket på DJ med en grävmaskin som fastnat rätt över spåret när
Skandiapilen kom. Vagnarna kastades nedför banvallen, men Kalle klarade sig. Vid sådana tillfällen ersattes nog Xoa5 av loktåg.Tiderna har jag hämtat ur Kommunickan från 1950. SJK faksimilupplaga. med reservation för ev. sifferfel.
Glad Midsommar
:-) Sune


Hela tråden: