Örnsberg mot Axelsberg 25 juni 1964 (Bana)

av Anders Sandgren, Thursday, June 28, 2018, 13:47 (2123 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Men jag antar att de bara användes vid rangering och inte på linjen. Det fanns väl knappast hyttsignaleringsutrustning i den ändan? Fick man rangeringsköra från Nyboda till Örnsberg/Fruängen eller vv? Till och från Liljeholmen torde varit rangering.
Detta gällde väl även C3 som hade rangeringshytter i båda ändar men inte kunde gå själva eller först i tåget på linjen.
Man kunde ju dock kära ut två parkopplade C4 som man sedan delar på och kopplar till resp tåg. Och vice versa vid avkoppling.
Dylikt gjorde man väö på spårvagnstiden då en motorvagn drog ut så många släp den kunde som sedan tillkopplades tåg som var ute. Och motsvarande vid avkopplingen. Bl.a vid Svandammsplan (för att hålla oss till röda linjens område) fanns uppställningsspår för detta. Trafiken till Mälarhöjden och via Kilaberg gick ju däremot förbi vagnhallen så då kunde man koppla där.
Men det var ju inte alla linjer som passerade en vagnhall där från och tillkoppling kunde ske och då fanns det uppställningsspår. Det gamla trafikspåret i Tegnergatan användes för till- och frånkoppling av släp på linje 14 som gick i Sveavägen.


Hela tråden: